Když projíždíte nebo procházíte Palackého ulicí v Kunštátu, nemůžete je přehlédnout. Na opěrné zdi před jedním z domů stojí ovečka s jehnětem. Modely zvířat zvou k Vítkovým, kteří se chovem ovcí a výrobou ovčích produktů zabývají, a jsou držiteli značky Moravský kras regionální produkt.
„Ty ovečky jsou dobrým orientačním bodem, podle kterého nás každý najde, a taky taková nenápadná reklama,“ říká Vladislav Vítek, který se chovu ovcí věnuje už více než čtyřicet let.
V roce 1977 začínal jako zootechnik chovu ovcí v JZD Bořitov, které svého času chovalo 1 800 bahnic. Pro zajímavost, v celém okrese Blansko v tu dobu bylo asi tři tisícovky ovcí. Po revoluci ale přišel zlom. Ze dne na den klesly výkupní ceny vlny na minimum a chovat ovce na vlnu se již nevyplácelo.
Velké chovy merinových ovcí v Bořitově i v celé republice skončily. Stav ovcí klesl v Čechách a na Moravě ze 400 tisíc na pouhých 80 tisíc kusů. Bylo nutné přeorientovat chov z vlnařské užitkovosti na masnou. Udělal to i Vladislav Vítek.
„Ovce jsme chovali léta i doma. Na stáži v Bavorsku v testační stanici plemenných beranů, kam jsem se dostal v roce 1991, jsem se blíže seznámil s ovcí würtenbergskou, která v Německu tvoří čtyřicet procent všech chovaných ovcí. Bylo mi jasné, že právě tuto ovci budu chovat i já,“ podotýká Vítek.
Würtenbergské ovce si z Bavorska dovezl o rok později a stal se soukromým chovatelem ovcí. Chov byl uznán chovem šlechtitelským a dnes jeho stádo čítá padesátku zvířat, která se pasou na pastvinách v okolí Kunštátu.
„Já dělám se synem Ondrou hlavně plemenný materiál, provádíme kontrolu užitkovosti a odchováváme plemenné berany a jehnice pro jiné chovatele. Značku Moravský kras regionální produkt nese celý chov, takže chovám certifikované ovečky,“ upřesňuje chovatel.
Každý rok se u Vítkových v Kunštátu daří odchovat asi padesátka jehňat. Zhruba dvě třetiny z nich se prodají na maso, zbytek putuje k jiným chovatelům. Logo s modrou kapkou ale nesou i ovčí produkty, jako jsou kožešinové předložky, rukavice, ledvinové pásy nebo ručně pletené vlněné ponožky.
„Ovčí vlna, která je stoprocentní přírodní materiál, má řadu předností. Zajišťuje špičkové termoizolační vlastnosti, výborně pohlcuje tělesné pachy, dokáže absorbovat vlhkost, aniž by to člověk pocítil a hřeje, i když je vlhká. Díky prohřívacím schopnostem snižují výrobky z vlny bolesti a zvyšují pohyblivost kloubů, svalů a šlach,“ odpovídá na otázku, v čem tkví přednosti vlny Emílie Vítková.
U jejího stánku s výrobky z ovčí vlny se můžete zastavit na jarmarcích, trzích a dalších akcích. Ponožky, vlněné rukavice a pantofle, ovčí rouna nebo ledvinové pásy lze objednat přes internet. Zájemci ale mohou přijít i osobně. Dům Vítkových v Kunštátu se nedá přehlédnout. Poznávacím znamením je ovečka s jehnětem.
„Myslím, že certifikát Moravský kras regionální produkt má svou váhu hlavně na tržišti. Tam přece jenom více upoutá a říká, to jsou výrobky z českého regionu ne z Polska nebo Číny. Na regionální produkt lidé trošku víc slyší. Ale co se týče odbytu jehněčího masa nebo plemenného materiálu, tak na to certifikát nemá vliv, tam rozhoduje pouze kvalita zvířat,“ dodává Vladislav Vítek.
Redakčně upraveno.
Zdroj: Blansko.cz
Zdroj fota: pixabay.com