Jihomoravské
Zelenenoviny.cz

Sdílená kola, tedy bikesharing. Srovnání možností v Brně.

4.8.2017 | brnensky.denik.cz

KolaJeště před dvěma měsíci měli lidé využívající sdílená kola jednodušší rozhodování. V centru Brna půjčovala padesátku růžových bicyklů pouze společnost Rekola. Už brzo budou v brněnských ulicích svádět boj o cyklisty tři půjčovny.


Rekola
∙ 50 růžových kol s větší zónou výpůjček
∙ minimální jednorázová výpůjčka na hodinu za 24 Kč, vrácení k zábradlí či stojanu označeného v mobilní aplikaci jako Repoint
∙ jízda do hodiny zdarma s ročním členstvím za 1199 korun nebo s měsíčním za 240 korun, dále platíte 6 korun za 15 minut
∙ kola si půjčíte přes aplikaci v telefonu případně přes SMS, bez telefonu nelze půjčit
Velonet
∙ 50 červených kol omezených šestnácti stojany
∙ prvních 15 minut zdarma, dále platíte 29 Kč za hodinu v minutové sazbě
∙ za 260 Kč měsíčně jsou zdarma denní výpůjčky do 75 minut
∙ kola vracíte do stanic
∙ výpůjčka je možná přes aplikaci v chytrém telefonu, kolo nejde půjčit přes SMS, ale je možné ho půjčit bez telefonu

Od června na trhu přibyla firma Velonet s další padesátkou červených kol. Příští měsíc plánuje se zkušebním provozem začít také firma Futupilot. Do brněnských ulic chce rozmístit sto padesát černooranžových kol. Bicyklů nabídne třikrát víc než konkurenční firmy. „Náš projekt stavíme na jednoduchosti, bez potřeby členství. S provozem začneme nejspíš v půlce srpna,“ řekl Daniel Kojnok, který za projektem stojí. Kola budou půjčovat přes mobilní aplikaci.

Obě stávající firmy své služby nabízí také přes mobilní aplikace, kterou lidé spárují se svou kreditní kartou. V obou případech se uživatelé musí registrovat. U firmy Velonet se za třicet dní provozu zapsalo přes tisíc lidí. „Za první měsíc se výpůjčky kol pohybují v řádu tisíců. Po brněnském centru máme šestnáct stojanů s padesáti koly,“ sdělil Jakub Mrózek za Velonet.

Kromě většího výběru kol v centru Brna si zájemci zvolí, který způsob výpůjček jim vyhovuje. Za větší rozmanitost je rád také spolek Brno na kole. „Vítáme, že Brňané mají možnost jezdit na kole a mohou si vybrat od více poskytovatelů. Zároveň si ale myslíme, že by se představitelé města měli o oblast sdílení kol zajímat a vyžadovat od poskytovatelů určité kvality,“ uvedl Michal Šindelář za spolek Brno na kole.

Brněnští představitelé do soukromého podnikání nechtějí moc zasahovat, ale zároveň vyžadují dodržování právních předpisů. „Sdílená kola doplňují možnosti individuální dopravy Brňanů i návštěvníků města. Pokud firmy splňují právní předpisy, jsou na trhu vítané,“ sdělil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Stávající dvě firmy nabízí mírně odlišné služby. Starší společnost Rekola půjčuje růžové bicykly na větší ploše od roku 2014. „Naše zóna sahá od hlavního vlakového nádraží po technologický park a od Kraví hory po Černá Pole,“ uvedl Stanislav Čaban za Rekola.

Pokud mají lidé roční členství za zhruba dvanáct set korun, mohou růžový bicykl vrátit kdekoliv v zóně a každou první hodinu mají zdarma. Při jednorázových výpůjčkách za minimálně čtyřiadvacet korun musí lidé kolo umístit k jednomu z Repointů, což jsou zábradlí či stojany označené v aplikaci.

Přes měsíc starý Velonet půjčuje kola u šestnácti stanic, do kterých je třeba bicykly také zpětně vracet. Zatím je zóna jejich výpůjček menší než u konkurence. Pokud se ale lidé stihnou přesunout do patnácti minut, mají jízdu zcela zdarma.

Další čas účtují za každou ujetou minutu, nikoliv paušálně. Na rozdíl od Rekol ale Velonet nenabízí zatím víc než měsíční tarif.

zdroj: brnensky.denik.cz

Více informací najdete v rubrikách:



Reklama

Co se dělá pro životní prostředí:

Filtryvody.cz