Jihomoravské
Zelenenoviny.cz

Univerzita v Brně nabízí testování stavu chodidel

26.07.2017

Testování chodidelBudování Centra diagnostiky pohybu v těchto dnech dokončila Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity v bohunickém kampusu. Lidé si v něm můžou mimo jiné nechat zjistit, jak jsou na tom se zdravím svých chodidel.

Odborníci dlouhodobě spolupracují s obuvníkem Josefem Hanákem na výrobě zdraví prospěšné biomechanické obuvi, společně získali patent na stélku i botu samotnou. Kompletní informace o centru a samotném vyšetření jsou k dispozici na nově spuštěném webu.

Jak se na nohou projevuje životní styl člověka nebo rodinné predispozice, se může do centra přijít zeptat kdokoliv. „K otevření nás vedla myšlenka funkčního propojení výzkumu a vývoje. Veškerá data, která měřením lidí v centru získáme, zúročíme hned dvakrát. Jednak poskytnou zpětnou vazbu měřeným osobám a současně vytvoří nezbytný podklad pro další výzkum a vývoj nové obuvi,“ sdělil vedoucí výzkumného týmu Martin Zvonař.

Pracovníci centra návštěvníkovi vždy nejdříve přeměří chodidla a zhodnotí jejich funkčnost a případné potíže. „Klíčovou informací je rozložení tlaků působících na chodidlo při chůzi, které je věrným odrazem funkčního stavu chodidla,“ přiblížil Zvonař. Pokud se zjistí, že má příchozí nějaké problémy, může to řešit výběrem a zakoupením bot, které jsou přímo v prodejně, nebo si může nechat vyrobit obuv, jejíž vnější design si sám navrhne.

Měření a prohlídka jsou pro zaměstnance a studenty Masarykovy univerzity zdarma, pro zájemce zvenčí pak za 100 korun. Centrum se nachází v budově Fakulty sportovních studií MU na adrese Kamenice 5 v bohunickém kampusu a je otevřené zatím dva dny v týdnu – v úterý od 14.30 do 17.30 hodin a ve středu od 8 do 11 hodin.

zdroj: muni.cz a diagnostickecentrum.fsps.muni.cz

více …


Říční sauna a plovoucí molo vyrostou v Brně-Jundrov

28.06.2017

Říční sauna Brno Jundrov V Jundrově u řeky Svratky vyroste nové plovoucí molo, které usnadní přístup k řece, a také celoročně otevřená říční sauna.

Díky podpoře města Brna vznikne hned několik zajímavých projektů, které oživí nábřeží řek Svitavy a Svratky. „Hlavním důvodem vypsání tohoto dotačního programu byl jakýsi dluh města Brna vůči tomuto dlouho zanedbávanému prostoru,“ uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Jedním z projektů u řeky Svratky je výstavba říční sauny, který předložil spolek Sauny třpyt. Tento projekt zajistí využívání řeky nejen v létě, ale po celý rok. Na Svratce také bude vystavěno plovoucí molo, jehož hlavním smyslem bude zpřístupnění řeky široké veřejnosti. 

Zastupitelstvo města Brna schválilo podporu akcí na oživení nábřeží brněnských řek. „Podporou projektů oživujících brněnská nábřeží město splácí dluh, které k veřejným prostranstvím v okolí řek má. Jsou to území s velkým potenciálem, přitom dlouhodobě nevyužívaná, čemuž odpovídá jejich stav. Kromě podpory menších komunitních projektů připravujeme i zásadní revitalizační akce, jako je náplavka u Svratky na základě výsledků mezinárodní soutěže,“ řekl náměstek primátora pro životní prostředí Martin Ander.

Plovoucí říční molo ve veřejně přístupném areálu Veslařského klubu v Jundrově bude mít dvě nástupní plošiny. Zpřístupní tak řeku široké veřejnosti. Díky multifunkčnosti jej bude možné využívat po celou sezónu. Jednou z akcí, pro které molo poslouží, je také obnovená tradice závodu osmiveslic, jehož historie sahá až do roku 1937. Na projektu se finančně podílí i městská část.

Jde o druhé oživení Svratky v této lokalitě. Před dvěma lety zde byla otevřena pláž Prašnice se zázemím včetně veřejného grilu. Nábřeží Svratky v Jundrově je oblíbenou destinací rodin s dětmi i sportovců. Nachází se zde mimo jiné areál vodních sportů VUT, dětský areál U Hrocha a několik dalších sportovišť. 

Právě v oblasti Prašnice předložil občanský spolek Sauna třpyt projekt na vybudování říční sauny. Sauna bude v provozu celoročně a projekt bude finančně udržitelný. O saunu se bude starat správce z řad jundrovských seniorů. Na projekt přispěly kromě města a městské části Jundrov také nadace Via a Veronica nebo crowfundingový projekt Brněnský vývar. Říční saunu podpoří město 400 tisíci Kč. 

Redakčně upraveno ze zdrojů: https://www.brno.cz/https://www.brno.cz/brno-aktualne

Více také viz http://www.motivp.com/shop/video/Ricni-sauna-klub

více …


Dáme na vás - veřejně prospěšné projekty z hlav veřejnosti soutěží o peníze města Brna

08.06.2017

Voříšek - údolí VoříškovaMěsto Brno žije v roce 2017 prvním ročníkem projektu „Dáme na vás“, v rámci kterého mohou občané města rozhodovat o části rozpočtu. Brno je tak prvním statutárním městem v České republice, které zavedlo participativní rozpočet na celoměstské úrovni.

Lidé z Brna navrhli během několika měsíců 208 veřejně prospěšných projektů podle svých představ. Některé, jako třeba Přechod pro pěší pro Joštovu ulici v centru Brna, už získaly potřebnou podporu od občanů, jiné, jako třeba Areál Voříšek pro brněnské Kohoutovice, podporu teprve sbírají. Projekty, které získají do konce června 150 lajků a nebudou překážky v realizaci, postoupí do hlasování v listopadu - budou soutěžit o peníze Brna s ostatními projekty.

Pro první ročník participativního rozpočtu vyčlenilo město částku dvacet milionů korun. A protože jeden projekt může stát maximálně 2 miliony korun, znamená to, že bude realizováno nejméně deset projektů.

U podaných projektů bude město posuzovat proveditelnost. Tedy zda realizaci projektu nebrání nějaká technická či právní překážka, případně jiný záměr města.

V listopadu 2017 pak občané města v hlasování rozhodnou, které projekty město zrealizuje.

Participativní rozpočet, který je jedním z projektů vznikajících v rámci konceptu Chytré Brno, se snaží vtáhnout občany města do rozhodování o veřejných financích a podpořit rozvoj občanské společnosti.

Průběh projektu

Od února do konce května občané mohli navrhnout na webu damenavas.brno.cz nebo papírovou formou téměř cokoli, co je podle vás veřejně prospěšné – nové dětské hřiště, šachové stolky, noční brněnský půlmaraton, odpadkové koše, nové lavičky nebo něco úplně jiného.

Poté, co občané svůj projekt vložili na web nebo přinesli v papírové podobě, pro něj potřebují získat jistou podporu veřejnosti. A to buď on-line, ve formě zisku minimálně 150x “líbí se mi” na webu damenavas.brno.cz nebo papírovou formou ve formě prokázání podpory minimálně 15 obyvatel.

Následně, pokud bude navržený projekt úspěšně posouzen úřadem z hlediska proveditelnosti a získá souhlas příslušné městské části, postoupí projekt do závěrečného hlasování.

Poté je vše na občanech města Brna. Jen a pouze ti v listopadu 2017 hlasováním vyberou projekty, které město na své náklady zrealizuje a po dobu tří let zajistí jejich udržitelnost.

Projekty musí splňovat několik zásadních podmínek, zejména musí být veřejně přínosné a nesmí sloužit ke komerční propagaci. Finanční limit jednoho projektu je nastaven na dva miliony korun. Projekt by měl být realizovatelný během jednoho roku.

O participativním rozpočtování

Participativní rozpočet, který je jedním z projektů vznikajících v rámci konceptu Chytré Brno, se snaží vtáhnout občany města do rozhodování o veřejných financích a podpořit rozvoj občanské společnosti ve městě.

Město Brno od zavedení participativního rozpočtování očekává zejména větší informovanost a zapojení obyvatel do tvorby městského rozpočtu, zlepšení komunikace mezi občany a úřadem, zapojení občanů do strategického rozhodování a posílení sousedských a komunitních vztahů.

Zdroj: damenavas.brno.cz

více …


Brno nabídne hnědé nádoby na bioodpad. Pilotně v Masarykově čtvrti

15.05.2017

Nádoba na bioodpadTřídění odpadu v Brně čeká další zlepšení: Rada města Brna odsouhlasila pilotní projekt, který ověří zavedení hnědých popelnic na bioodpad se čtrnáctidenním svozem. Ve spolupráci s městskou částí Brno-střed budou hnědé nádoby na biologicky rozložitelný odpad od června distribuovány zájemcům z řad uživatelů nemovitostí v Masarykově čtvrti. Informoval o tom náměstek brněnského primátora pro životní prostředí Martin Ander (Zelení).

Místní obyvatelé si tak kromě modrých a žlutých popelnic budou moci objednat i hnědé, kam mohou odkládat kuchyňský i zahradní odpad (včetně např. posekané trávy či listí). Městská společnost SAKO ve spolupráci s Odborem životního prostředí MMB bude produkci všech druhů odpadu průběžně sledovat a vyhodnocovat.

Pilotní projekt má ověřit, zda město bude moci tuto službu (hnědé popelnice) zavádět jako standardní součást systému hrazeného z místního poplatku, nebo bude nabízena pouze zájemcům za poplatek. Ze zkušeností měst jako je např. Olomouc, plyne, že zavedením možnosti komfortního třídění bioodpadu klesá množství zbytkového odpadu v černých popelnicích tak, že je možné přejít na čtrnáctidenní interval jejich svozu. Pokud se totéž prokáže i v Brně, bude tato služba od příštího roku zaváděna jako standardní součást systému.    

„Naším cílem je zvýšit komfort třídění v Brně a na řadě je teď bioodpad. Věřím, že pilotní projekt prokáže, že systém lze provozovat za stejné peníze efektivněji a komfortněji než dosud,“ dodává Martin Ander.

Na jaře příštího roku bude pilotní projekt kompletně vyhodnocen a následně rozhodnuto o způsobu a harmonogramu zavedení třídění bioodpadu také v dalších částech města. Jisté je, že systém bude nastavován s ohledem na specifické potřeby lidí v různých typech zástavby v různých částech města. Například v MČ Brno-Medlánky již nyní úspěšně funguje koncept využívající městem dotované velkoobjemové komunitní kompostéry. Toto řešení je ekonomicky zdaleka nejefektivnější, ne všude, je ale pro něj možné vytvořit odpovídající podmínky.

V současnosti je v rámci města Brna zajištěna povinnost umožnění třídit biologicky rozložitelný odpad formou umístění velkoobjemových kontejnerů na všech 37 Sběrných střediscích odpadu (SSO). Vzhledem k velké docházkové vzdálenosti a časovému omezení přístupnosti kontejnerů však není tento systém dostatečně komfortní pro občany a nemotivuje k třídění této složky komunálního odpadu. Nad rámec proto město nabízí svým občanům možnost nákupu kompostéru k vlastní nemovitosti za poloviční pořizovací cenu v rámci projektu www.miniwaste.cz. Této možnosti dosud využilo více než 1000 občanů.

Zdroj: http://www.brno.cz, redakčně upraveno.

více …


Peníze z pokut na D1 pomohou i chodcům. Města získala miliony.

06.05.2017

Měření rychlostiÚsekové radary měřící půl roku rychlost na dálnici D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou instalovali technici loni v červnu. Ačkoliv přístroje pořídili zástupci ministerstva dopravy, vybíráním pokut za překročení rychlosti se zabývala dvě města. Peníze za přestupky putovaly do pokladen Rosic a Šlapanic.

Radary měří na dálnici D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou rychlost projíždějících aut. Rosičtí si tímto způsobem zatím přišli na přibližně padesát milionů korun. „Řešíme teď ještě řidiče, kteří na výzvu k zaplacení nereagovali nebo zaplatit odmítli. Takových je u nás evidovaných ještě poměrně dost,“ vysvětlil starosta Rosic Jaroslav Světlík.

Část peněz hodlá radnice použít na postavení nového dopravního hřiště. „Zaplatit chceme i nové bezpečné přechody pro chodce a stavbu světelné křižovatky na silnici 23, což je v podstatě hlavní tah Rosicemi. Ten má v plánu Ředitelství silnic a dálnic opravovat příští rok,“ dodal starosta.

Ke zvýšení bezpečnosti chodců chtějí peníze využít i Šlapaničtí. „Na pokutách jsme zatím vybrali kolem patnácti milionů, není to ale ještě konečné číslo. Máme v úmyslu vytvořit dva nové přechody, které zlepší bezpečnost v naší obci,“ uvedla starostka Michaela Trněná.

O tom, kdy práce na projektech začnou, zatím nemají jasno ani v jednom z míst. „Zatím pořád řešíme vymáhání zbylých pokut,“ řekla starostka Šlapanic.

Podle obou obcí se úsekové měření vyplatilo. „Kromě peněz, které jsme z pokut získali, měly radary vliv i na řidiče, kteří se zklidnili. Rozhodně ubylo přestupků,“ řekl Světlík.

Účinek radarů si chválí i dopravní policisté. „Nejvíc nehod na zúžené silnici mají na svědomí řidiči, kteří nezvládnou rychlou jízdu a narazí do dočasných svodidel. Tím často zablokují provoz i na několik hodin. Úseková měření se nám na dálnici osvědčila a plánujeme je letos zavést i na dalších místech,“ podotkl ředitel dopravní policie České republiky Tomáš Lerch.

Podle starostů obou měst byla na pokutování řidičů nejnáročnější administrativa. „Měli jsme mnohem víc papírování. Nebylo to ale nic, s čím by si naši úředníci neporadili,“ podotkla Trněná ze Šlapanic.

Zdroj: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/penize-z-pokut-na-d1-pomohou-i-chodcum-20170505.html

Foto: Deník/Attila Racek

více …


Umístění obchvatu Břeclavi bylo podle soudu nezákonné

04.05.2017

Jihomoravský kraj Soud zrušil rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje a Ministerstva životního prostředí o uložení kompenzačních opatření za významné negativní vlivy plánovaného obchvatu Břeclavi silnicí I/55 na území soustavy NATURA 2000. Důvodem byla absence stanoviska EIA, které mělo být vydáno před umístěním stavby.

Krajský soud v Brně zrušil rozhodnutí na základě žaloby Dětí Země – Klubu za udržitelnou dopravu z Brna a spolku Voda z Tetčic z listopadu 2015. „Soud uznal námitku, že rozhodnutí o kompenzačních opatřeních nelze vydávat, pokud neproběhlo podrobné vyhodnocení vlivů obchvatu na životní prostředí, jelikož jeho trasa prochází přes chráněné území evropské soustavy NATURA 2000. Výsledkem tohoto procesu pak mělo být stanovisko EIA jako povinný podklad pro vydání územního rozhodnutí, což se nestalo,“ popisuje složitý a zcela ojedinělý případ řetězících se nezákonností úřadů od roku 2004 předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho je kromě krajského úřadu v Brně a Ministerstva životního prostředí větším viníkem při porušování zákona především stavební úřad v Břeclavi, který v únoru 2007 vydal pro obchvat územní rozhodnutí, aniž mezi podklady bylo souhlasné stanovisko EIA.

„Jelikož náš stát vstoupil v květnu 2004 do Evropské unie a byly stanoveny evropsky významné lokality s přísnějším ochranářským režimem, mělo si Ředitelství silnic a dálnic ČR buď samo požádat o zahájení podrobného procesu EIA a získat tak stanovisko EIA, nebo ho měl k tomu vyzvat stavební úřad v Břeclavi, který vedl územní řízení a který v roce 2007 obchvat v rozporu se zákonem umístil,“ vysvětluje dále Patrik.

Současný stav schvalování obchvatu Břeclavi je takový, že se před zahájením stavebního řízení musí pět až deset let čekat, dokud navržená kompenzační opatření budou skutečně funkční. Souběžně s tím bude ale paradoxně probíhat celý proces EIA, který bude jednak posuzovat různé varianty obchvatu Břeclavi a jednak může uložit další kompenzační opatření, takže vydané a dosud platné územní rozhodnutí může být bezcenné.

„Děti Země již asi dvacet let v různých koncepčních materiálech a v krajských plánech navrhují, aby kolem Břeclavi byla vybudována čtyřpruhová dálnice D55, která propojí dálnici D2 a rakouskou dálniční sítí, takže nebude nutné stavět dálnici D52 z Brna na Vídeň přes Mikulov,“ připomíná ještě Patrik.

Jelikož území plánovaného obchvatu Břeclavi silnicí I/55 není v Zásadách územního rozvoje kraje vůbec schválené a chráněné, může být podle Dětí Země v novém procesu EIA prosazení jiného koridoru obchvatu města jednodušší. Nezávislé ekologické studie totiž prokazují, že je výhodnější kolem Břeclavi postavit dálnici D55, než stavět dálnici D52 na Mikulov a Vídeň a navíc ještě obchvat města se silnicí I/55.

Redakčně zkráceno, zdroj: http://detizeme.cz

více …